Gallery Foto-expositie Oktober 2023 (Foto van een Gedeelte van het U-gebouw van de KVL te Oisterwijk)

Het U-gebouw van de voormalige Koninklijke Verenigde Leder (KVL) in Oisterwijk biedt sinds kort onderdak aan kantoren, horeca, diverse voorzieningen en loftwoningen. Het ontwerp voor de transformatie, met behoud van het overgrote deel van het oorspronkelijke gebouw, is gemaakt door Broekbakema. De oorsprong van het huidige fabriekscomplex ligt in 1916, toen hier de Lederfabriek van Oisterwijk werd opgericht. Vanaf 1920 maakte het bedrijf deel uit van een groot Europees lederconcern. Na de Tweede Wereldoorlog ontstond uit fusies en overnames in de jaren zeventig de KVL. Door de slechte economische omstandigheden in de leerindustrie sloot de onderneming in 2000 de deuren. Ruim tien jaar geleden werd gestart met het maken van plannen voor herstructurering turering van het KVL-terrein en herbestemming van de panden, waarvan een groot deel sinds 2002 als rijksmonument is aangemerkt. Met de recente oplevering van het U-gebouw is de gebieds- en gebouwentransformatie afgerond. Ook hier is graffiti op de muren aangebrachtis, een kunstvorm die wordt uitgevoerd door met spuitbussen of andere materialen figuren of teksten op muren te zetten. Zo wordt er ook dikwijls gespoten op treinen, trams, bussen en metro's.

Cameraspecificaties: brandpuntsafstand: 70mm, ISO: 100, Diafragma: f/18, Sluitertijd: 0,6s.